Praktikumudfordring og problemformulering


Praktikumudfordring
Min praktikumudfordring, som jeg har valgt at fokusere på i dette module er ift. når jeg laver fysik-forsøg med eleverne i laboratoriet.
Når vi laver forsøg får eleverne altid en fælles introduktion ved tavlen til hvad forsøget går ud på og jeg demonstrerer hvordan forsøget skal udføres.
Men under forsøget er der ofte nogle elever som ikke rigtigt kommer igang med forsøget. De udviser istedet en adfærd hvor de f.eks. roder med udstyret til ikke forsøgs-relateret formål. De virker usikre på hvad de skal. Set fra et teoretisk synspunkt kan elevernes drivkraft (Illeris) derfor sige at have været påvirket da de ikke har fået løst opgaven. Det kan tolkes, som en mulig læringsbarriere i form af læringsforsvar da de ikke har fået tilstrækkelig støtte, og at opgaven har været for vanskelig for dem så de ikke har været istand til at gennemgå en akkommodativ læringsproces hvor de skal tilegne sig nye færdigheder f.eks. ift. at udføre et praktisk forsøg. Det kan derfor være udfordrende for nogle elever at lave praktisk forsøg. Derfor vurderer jeg at eleverne har behov for støtte for at kunne arbejde i deres "nærmeste udviklingszone" (NUZO).

Derfor jeg har overvejet om implementering af instruktionsvideoer, som digital teknologi i min undervisningen kan bruges som en støtte for eleven. Der vil derved være mulighed for større grad af elev-differentiering idet at den enkelte eleven derved i større grad får mulighed for at se filmen i sit eget tempo, og forstå den givne instruktion, som en motivation for eleven.

Problemformulering
Den problemstilling som jeg ønsker undersøgt via brug af digital teknologi er:

  • Hvordan vil brug af instruktions-videoer kunne medføre øget deltagelse hos elever i fysik-undervisningen?




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

2. dag på modul 4 - digitek og didaktik