Læringstrekanten


I forhold til min praktikumudfordring har jeg analyseret denne i et læringsteoretisk perspektiv set i forhold til Læringstrekanten (Illeris).

Det at elever har svært ved at komme selv igang med forsøg i fysik-undervisningen kan skyldes flere ting. Dette er noteret i Læringstrekanten i nedenstående figur.


Elevernes adfærd kan skyldes at de ikke får nok støtte da de ikke selv går igang med forsøg. De har måske ikke forstået den instruktion de har fået? Derfor kan de ikke gå igang med deres læringsproces. Deres adfærd kan også skyldes deres selvopfattelse i forhold til de mere teoretiske fag, som f.eks. fysik. Det er et problemstilling jeg ofte støder på blandt nogle elever på dit hold jeg underviser. Lav selvopfattelse kan udløse et læringsforsvar hvis elevens stillers overfor en opgave hvor de vil, fra et teoretiske synspunkt, skulle gennemgå en akkommodativ læringsproces. Eleven kan opleve/føle en utryghed som gør at de ikke er i stand til at investere den nødvendige psykiske energi for at gennemgå læringsprocessen. Der kan også være mange andre årsager til elevernes adfærd, som også kan være kultur-/norm-afhængig blandt grupper af elever, hvor normen kan være at fysik-undervisning så at sige ikke er vigtigt, selvom eleverne er i undervisningen. Det er dog en problemstilling jeg har beskæftiget mig med i tidligere modul-opgave, og som mit didaktiske løsningsforslag ift. brug af digitale teknologier ikke vil fokusere på i første omgang.

Har overvejet hvad brug af video i undervisningen vil kunne gøre for at imødekomme den læringsteoretiske problemstilling. Dette har jeg noteret i nedenstående figur.


Video har jeg tænkt brug, som instruktion til eleverne. Dette for at støtte elevens i dens læreproces. Derved ser jeg at risikoen for at udløse et læringsforsvar hos eleven/eleverne som mindre. Dette giver også eleven større mulighed for at arbejde i sit eget tempo. Dette vil dog også være begrænset i forhold til de grupper, som eleverne skal arbejde i når de laver forsøg. Eleverne anser jeg generelt for at være motiverede for at bruge video via deres smartphone. Hvordan videoerne udformes/opbygges didaktisk, dvs. stilladseres er også væsentligt at overveje.  Jeg tænker at jeg vil kunne bruge "flipped classroom" da jeg herved vil kunne få mere tid til at hjælpe de eleverne, som måtte have behov for støtte i deres læreproces udover video. Jeg skal blot have overvejet hvordan jeg kan motivere eleverne til at forberede sig/se video hjemmefra.

Ift. video vil det være relevant at undersøge mulighed for anvendelse af teknologi, hvor der kan indarbejdes løbende spørgsmål til eleven. Spørgsmålene kan være på lavere taksonomisk niveau for enkle forståelses spørgsmål, f.eks. multiple choice. Derved vil eleverne muligvis opleve en tryghed, som gør dem bedre i stand til at arbejde videre med stoffet når de møder til timen.

Jeg vil skrive oplæg på bloggen om "flipped classroom" senere på ugen, hvor jeg vil gå mere i detaljer med den didaktiske planlægning.





Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Praktikumudfordring og problemformulering

Brug af digitale ressourcer i undervisningen