2. dag på modul 4 - digitek og didaktik


Før undervisningen
Jeg har overvejet hvad digitale teknologier kunne bruges til ift. praktikumudfordring. Tænker umiddelbart at anvendelse QR koder / film som viser instruktioner til hvordan eleverne skal udføre forsøget kan være en anvendelig teknologi, som jeg kan arbejde videre med. Derved kan eleverne som er usikre få mulighed / støtte via film-klip, som de kan se, når jeg ikke har mulighed for at være til rådighed for eleven/eleverne. Dette vil også imødegå elevernes interesse/motivation for at anvende deres mobiltelefon.
Tænker der er nogle overvejelser her om hvordan jeg stilladserer dette arbejde, således eleven/eleverne bliver tilstrækkeligt selvstændige og gradvis tager mere ansvar for deres egen læringsproces via støtte. Tænker også i den forbindelse at kompleksiteten i film-klip kan trindeles ift. en form for progression:

QR kode 1: Find udstyr I skal bruge

QR kode 2: Lav forsøgsopstilling.

QR kode 3: Fremgangsmåde

QR kode 4: Resultatbehandling

QR kode 5: Svar på spørgsmål til forsøget og konklusion.

QR kode 6: Dokumentation - hvordan gør I det?

I undervisningen
Dagens undervisning handlede om forskellige didaktiske modeller, som vi evt. kan bruge ift. modulopgaven.

Vi startede i grupper med "speed-dating" hvor vi repeterede Hiim og Hippes didaktiske relationsmodel. Jeg lærte ikke så meget nyt her i forhold til det teoretiske, men det var fint at få nogle diskussioner med min gruppe.

Efter undervisningen
Synes ikke umiddelbart at dagens undervisning gav flere input til hvordan jeg kan løse min praktikumudfordring, men jeg fik præsenteret nogle modeller, som jeg evt. kan bruge til planlægning og refleksion af min aktion.

Jeg vil overveje at inddrage TPACK modellen i min opgave, da jeg synes modellen synliggør sammenhængen mellem det pædagogiske, faglige og den IT teknologiske viden, og at de ikke kan adskilles. Modellen er meget bred, som f.eks. under det pædagogiske felt, som inkluderer alt hvad vedrører læring og undervisning. Her tænker jeg at det vil være relevant at kombinere med en anden didaktisk model, som f.eks. Hiim og Hippes didaktiske relationsmodel





Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Praktikumudfordring og problemformulering

Brug af digitale ressourcer i undervisningen