Brug af digitale ressourcer i undervisningen

I gruppen arbejdede vi med hvordan digitale ressourcer kan anvendes til at skabe bedre kobling mellem teori og praksis via gruppearbejde. Til sidst har jeg forholdt mig til hvordan digitale ressourcer vil kunne skabe bedre kobling mellem teori og praksis i min klasseundervisning i fysik.

I planlægningen af vores præsentation udarbejdede vi nedenstående tabel:


Overskrift slide 1-20
Uddybende tekst/teori
Slide 1 forside
Vi har lavet en lille pechu kucha der omhandler begrebet omkring digitale ressourcer set fra et perspektiv der omhandler undervisning med gruppe arbejde.
Slide 2
Præsentation problemstilling/disposition
Vi har en problemstilling / Du vil i denne præsentation komme til at høre om.
Slide 3
Definition af gruppearbejde
Hvad er gruppe arb

Gruppe arbejde er en stillaseret undervisningsform hvor elever bliver opdelt i grupper, og løser forskellige opgaver i samarbejde med gruppens medlemmer. Eleverne arbejder i høj grad på egen hånd, og derfor er det nødvendigt med både præcise faglige opgaver og med vejledning til selve arbejds- og fremlæggelsesprocessen. Derfor er det vigtigt med lærens støtte igennem hele processen.
Slide 4
Digitale ressourcer der understøtter gruppearbejde.
 Der findes en række LMS platforme, der blandt andet understøtter det at arbejde i grupper.
Fælles for dem alle er at de er forholdsvis nemme at tilgå, da de er det man kalder cloud baseret. Dvs. når man først har fået adgang til dem, så kan man logge på disse uanset om man er på skolen eller derhjemme, så længe man har en online forbindelse.
Moodle
Itslearning
Microsoft teams
Google classrooms
Slide 5
Plusser og minusser
(Teknologisk aspekt)
Disse LMS platforme har også indbygget rigtig mange features, der blandt andet kan bruges til understøningen af teori til praksis.
Fælles for disse 4 nævnte systemer før er f.eks. at de indeholder features som
·        Videodeling
·        Fælles dokument redigering
·        Apps til brug og adgang på Mobile devices
·        Og forskellige former for feedback systemer der understøtter både elever og lærer.
Slide 6
Andre digitale ressourcer
Der findes en lang række af andre digitale værktøjer man også kan benytte sig af, til at understøtte gruppe arbejdet.
f.eks. kan man gå ind på skoletube.dk eller studietube.dk hvor man kan finde en lang række digitale ressourcer der kan hjælpe både lærere og elever med undervisningen.
Slide 7
Specifikke digitale didaktiske modeller.
(Didaktisk aspekt)
·        TPACK
·        eDidaktisk overvejelsesmodel
·        Didatik 2.0
·        Flipped Classroom
Det vigtigt at have en plan for sin undervisning.
Slide 8
Specifik digitale teoretiske læringsteori
(lærings aspekt)
Der findes også didaktiske modeller der helt specifikt fokusere på gruppedannelse og gruppearbejde.
Her introducere vi den model der kaldes CL (cooperative learning)


Power-point præsentationen er sat ind via JPEG-filer i nedenstående:
















I forhold til min egen undervisning tænker jeg at der vil være flere muligheder for at jeg I min klasse-undervisning bliver bedre til at arbejde med digitale ressourcer i form af f.eks. video hvor jeg enten udarbejder disse eller finder eksempler som viser sammenhæng mellem fysik-emner i relation til elevernes praktiske fag. Det vurderer jeg vil have en positiv indvirkning på elevernes drivkraft (motivation). Derved er der mulighed for at elever får et bedre læringsudbytte af undervisningen.

Dette er noget jeg vil kunne inddrage som en del af flipped classroom som også er omdrejningspunktet for min module-opgave.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Praktikumudfordring og problemformulering