1. dag på modul 4 - Digital Dannelse


Før undervisningen
Jeg skal nu til at starte på mit 4. modul - Digitale Teknologier - på diplomuddannelsen i Erhvervspædagogik. 

Mit overordnede håb for modulet er at jeg får ideer til hvordan jeg kan blive bedre til at inddrage anvendelse af digitale teknologier i min undervisning. Jeg bruger allerede visse digitale teknologier som for eksempel power points, film-klip, Kahoot m.m. 

I følgende har jeg gjort mig nogle tanker og refleksioner over det jeg har læst.  

I min forberedelse til 1. undervisningsdag har jeg bl.a. læst artiklen "Digital Dannelse" af Jesper Tække & Michael Poulsen. Bl.a. afsnittet i artikel om  eksempler på digitale udfordringer herunder f.eks. det afhængigheds-forhold elever kan have til brug af f.eks. sociale medier. Det kan være uhensigtsmæssigt hvis elever bruger digitale medier i en undervisningsammenhæng, da det også som artiklen nævner kan gå ud over den faglige læring. Artiklen beskriver det også som et kollektivt fænomen, hvor der endnu ikke er udviklet sociale normer som kan regulere disse aktiviteter. 
Det er noget jeg kan nikke genkendende til fra min egen undervisning hvor jeg på nogle hold har elever eller grupper af elever som hvor der er en kultur og/eller normer for adfærd, som nogle gange er problematisk set i forhold uønsket brug/kommunikation på f.eks. facebook via smartphone i timerne. 

Derudover nævner artikel to grunde til at inddrage digitale teknologier i undervisningen herunder f.eks. at eleverne ender med at blive digitale dannede. Artiklen nævner også at eleverne for at blive digitalt dannede skal blive reflekterende, medbestemmende og handlende ift. mediemiljøet. Det skal de ifølge artiklen have hjælp til at lære at kunne.  Det får mig til at tænke at i anvendelse af digitale teknologier kan der også indgå et element af opdragelse af eleverne, således at de ender med at anvende teknologien på en hensigtsmæssig måde i undervisningen (såkaldt "Didaktiske Opdragelseskompetence" hos mig som underviser if. Werner Jank m.fl. "Didaktiske modeller"). Der vil evt. skulle arbejdes med differentiering for en bestemt elevgruppe i undervisningen af læring af anvendelse af digitale teknologier. Nogle elever vil have nemt ved det, mens andre elever kan have brug for mere hjælp til at forstå opgaven og til at regulere deres egen læringsadfærd. 
I anvendelse af digitale teknologier kan man også sige at der på en måde skal arbejdes med holdningen til dette, da det kan hænge sammen med elevernes adfærd i brug af teknologien til et fagligt formål. Det kan være relevant at overveje det taksonomiske niveau for holdningsbetinget indlæring af adfærd i kombination med de færdighedsmæssige mål, som en del af den didaktiske planlægning af undervisningen i brug af digitale teknologier. 
Jeg tænker at hvis jeg formår at inddrage digitale teknologier på den "rigtige" måde i min undervisningen vil der kunne forekomme en øget motivation for læring hos elever. Det er ihvertfald mit håb. 

I undervisningen
I eksperimentgruppen præsenterede vi for hinanden hvad modul-opgaven kunne handle om. Min umiddelbare tanker for en mulig problemstilling for modul-opgaven var:

  • Elevgruppe, som ikke er motiverede for undervisningen, som den er i dag. Hvilke digitale teknologier kan jeg inddrage for at løse denne problemstilling?
  • Arbejde med formativ/proces-orienteret feedback ved inddragelse af digitale teknologier.  

Derudover diskuterede vi i eksperimentgruppen bl.a. hvad digital dannelse er. Resultatet af diskussionen er der via link henvist til længere nede på bloggen. 

Efter undervisningen
Efter undervisningen har jeg gjort mig flere refleksioner over emnet digital dannelse og udfordringerne ved brug af digitale teknologier. Sammenfattende på det jeg har læst og via diskussioner med andre på modulet er jeg nået frem til at man ikke bare ukritisk kan lade elever (ihvertfald med den målgruppe af elever jeg arbejder med i min daglige undervisning) bruge digitale teknologier da nogle elever kan have svært ved at regulere deres egen læringsadfærd på en hensigtsmæssige måde, også ved bruge af digitale teknologier. Det vil sige at de skal have undervisning i at lære at bruge teknologien på en hensigtsmæssig måde, hvor der tages hensyn til den enkelte elevs læringsforudsætninger. 
Der er efter min opfattelse ikke nogen endegyldig løsning til at få alle elever med og give øget læring, men jeg anerkender at brug af digitale teknologier muligvis kan have nogle fordele for nogle elever f.eks. ift. bedre mulighed for differentiering af undervisning ved brug af f.eks. Moodle, som der pt. arbejdes på som læringsplatform på min skole. Men det er ikke nogen "hellig gral". Derudover er der selvfølgelig også et samfundsmæssig behov og/eller krav om man som borger i et samfund kan begå sig digitalt. Heri ligger for mig at se en vigtigt opgave for arbejdet med den digitale dannelse hvor elever/borger selvfølgelig skal have lært sig nogle tilstrækkelige tekniske færdigheder i at anvende teknologien, men også at de også kan gøre det på en etisk forsvarlig måde. 

Jeg vil tage nogle af disse overvejelser med i modul-opgaven i Digitale Teknologier. Før jeg beskriver videre på det vil jeg lige tage et tilbageblik på de tidligere moduler på DEP, som jeg har gennemført. Modul-opgaven ser jeg nemlig, som en mulig forlængelse af de problemstillinger jeg har beskæftiget mig med på de tidligere moduler (modul 1-3) på DEP.  Det giver for mig også mest mening at kunne beskæftige mig med problemstillinger i den retning for fortsat at kunne udvikle min undervisning i den retning jeg ønsker, til gavn for eleverne. 

På modul 1 beskæftigede jeg mig med elevers barrierer mod læring. Herigennem arbejdede jeg efterfølgende bl.a. mere med progession i min undervisning. På modul 2 inddrog jeg klasseledelse som et didaktisk element for herigennem at arbejde med kulturen i klassen og holdning til deltagelse i undervisningen. På modul 3 reflekterede jeg via inddragelse af videnskabsteorier (positivismen og hermeutikken) om muligheden for måling af effekten af de aktioner jeg inddrog i min undervisning på modul 1 og 2. Herpå for at om muligt at kunne vurdere/få viden om min undervisning har medført en øget læring hos eleverne. 

Det som jeg pt. tænker at kunne arbejde med i modul-opgaven er inddragelse af youtube i undervisningen forstået på den måde at eleverne selv laver film. Jeg underviser i fysik og det er et krav at elever bl.a. kan dokumentere de eksperimenter de arbejder med i undervisningen. Her kunne elever prøve at dokumentere forsøg via youtube film-klip de selv udarbejder. Det tænker jeg at for nogle eleverne måske kan være mere motiverende end at skulle sidde og arbejde kun med den normale skriftlige dokumentation. Men for at imødegå risikoen for opståelse af læringbarriere (modstand/forsvar) hos elever mod dette vil jeg lave en anvisning (ved brug af digitale teknologier) som udgangspunkt for undervisningen i hvordan elever hel basic bruger Youtube til formålet. Ved at bruge af film-klip har den enkelte elev også mulighed for at se filmen flere gange hvis eleven har behov for det. Dvs. jeg arbejder med digital dannelse i form af  færdigheder i brug af denne digitale teknologi men evt. også holdning til brugen af teknologien hvis eleven kan se en mening det. 

Næste undervisningsgang 
Til næste undervisninigsgang vil jeg arbejde videre på problemstilling for min modul-opgave og at få ideer til hvilke digitale teknologier der vil kunne anvendes. 
Derudover ser jeg også frem til at få genopfrisket min viden om didaktiske modeller, og evt. lære nogle nye modeller at kende, som evt. er målrettet emnet for modulet. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Praktikumudfordring og problemformulering

Brug af digitale ressourcer i undervisningen